Thursday 15 August 2013

Kasih sayang seorang ayah..

Salam semua.

Harini aku ader sad story nk habaq korang.

Tadi pas aku balik kerja aku singgah maybank. Al biasa la.. zaman-zaman raya ni. Cepat je duit habis. Ingt nk withdraw la sekeping dua. Lepas je aku berurusan dengan ATM. Ade sorang pakcik datang tegur aku, mintak tolong nk cash kan cheque.. sbnrnyer takut pon ade. sbb aku pikir buruk. takot perompak ke ape. dah la kami berdua je kat situ.. Lepas aku tolong pakcik tu, pakcik tu angkat tangan tanda thanks. aku senyum je bgi ucapan raya sekali kot2 la pakcik tu nk bagi duit raya ke kan. hahahha pakcik tu naik camry kot! tapi pakcik tu senyum2 je.. ok la.. senyum tu sedekah.. aku pon senyum lebarr laa.. cari pahala lebih. :)

Cerita di atas bukan cerita yang hendak disampaikan. ade cerita lain.. Lepas aku tolong pakcik tu aku teringat satu peristiwa..

Aku rasa sehari dua sebelum puasa haritu, tempat yang sama peristiwa yang macam sama tapi lain..

Kebetulan masa tu aku belakang pakcik tu, aku nampak pakcik tu macam pusing2 pandang kiri kanan. Mula nya aku ingat dia cari anak dia ke ape. tapi sebenarnya dia nak mintak tolong orang. kat situ ade la dalam 4 orang aku rasa tapi masing-masing dengan hal masing-masing.

Pakcik tu datang kat arah aku setapak dua ke belakang. Mintak tolong aku bank in duit kat akaun anak dia.

"Selalu orang rumah yang buat, tapi harini dia tak sihat. Pakcik tak pandai. Mata pon tak berapa nampak sangat".

"Eh, takpa takde masalah pon. sekejap je ni" aku pon tunjuk la kat pakcik tu ape yang patut kene tekan.

Pastu pakcik tu keluarkan kertas berlipat2, ade no akaun anak dia. Aku pon tengok la masukkan no acc tu. mase tu aku ingat aku cakap dalam hati nama anak dia kacak mesti tuan nyer kacak. *senyum aku* tapi aku ingt2 lupa la namenya. Aiman 'something'.

"Empat ratus cukup la kot buat belanje university. Ni je yang ade." pakcik tu bagi note RM50 empat keping note RM100 dua keping tapi time tu aku tak usha la wallet dia. Kang dia ingat aku nak curi lak.

Aku masukkan duit tu dalam mesin. Biase la mesin ATM selalu buat hal. Kadang-kadang dimuntahkan nyer balik duit tak terima.  Mase tu dua keping RM50 dia tak terima. Aku pon cuba la lagi. Still tak boleh. Aku keluarkan duit tu, jampi-jampi sikit luruskan kemek-kemek yang ade. Aku try lagi. tapi still tak boleh. Pakcik tu dah macam penik je.

"Biase ni pakcik, memang mesin kadang-kadang camni. Kene baca bismillah banyak ni" pakcik tu diam je tengok aku buat.

Kalini aku cuba yang ke empat kalinyer, still tak boleh. Aku pandang pakcik tu. "Pakcik ade duit lain?"

Sumpah aku menyesal tanya macam tu, pakcik tu geleng kepala aku nampak pakcik tu bukak wallet dia ader duit Rm5 dua keping pastu ade kertas-kertas je lebih. Muka pakcik tu macam sedeh aku tanya camtu. Masa tu aku dah rase semcam. Macam aku ni jahat mulut je. sangat2 menyesal.. aku rase aku dengar tadi pakcik tu cakap "ini je yang dia ade" camne la bole terlepeas ckp cmtu...

Aku tukar duit pakcik tu dengan duit aku. Nasib la boleh.

"Pakcik, ni resit tadi"

"Terima kasih tolong pakcik, kalau tak masukkan nanti susah hati mak nye" Aku angguk sambil senyum tawar sebab ape yang aku dah tlepas cakap tu. Mintak2 pakcik tu tak amik peduli sangat.

Pastu aku pandang je pakcik tu keluar bank. Dalam hati aku geram sebab aku terlepas cakap. Bila aku tengok pakcik tu pegi kat motor dia, baju lusuh dia, selipar jepun dia. Muka tua dia. Senyum ikhlas dia. Aku tau dia orang susah. Aku teringat agaknya bapak aku dulu pon cmni jugak. Masa aku study dulu, bila aku mintak duit.

Cerita baju lusuh ni aku teringat, dlu aku pernah nak buang tshirt lusuh bapak aku yang banyak-banyak. Dia marah..
"Boleh pakai lagi buat ape nak buang, boleh jimat. Jimat la." aku ingat lagi bapak aku tengking camtu.

Aku agak pakcik tu pon sama, pakai baju lusuh bukan tak mampu. Duit belanja anak RM400 dia bagi, tapi dia sanggup korbankan untuk anak. Selagi dia boleh berjimat, mesti dia nak jimat.

Sedeh aku tengok pakcik tu. Aku doaka pakcik tu dapat balasan baik dr anak dia.
 
 Tetiba rasa macam nak balik rumah cepat-cepat salam tangan abah.

Perjalanan balik ke rumah time tu, aku tak karoke melalak dalam kereta macam biase. Aku senyap teringat kat abah je, apa yang dia buat untuk aku selama ni.

P/S : Aku pon kadang-kadang bukan anak yang baik sangat. Tapi pengorbanan abah tu.. aku tahu kalo harini aku bagi sejuta pon belum tentu aku dapat balas. Terima kasih, abah. :) Walaupon aku agungkan mak aku, tapi abah pon tak pernah aku lupa. Pengorbanan dorang aku hargai sangat. Semoga satu hari nanti aku pon boleh jadi ibu dan ayah yang baik. InsyaAllah.

Kalau korang rasa tak sedeh, aku xtau la. tapi pada aku. Waktu tu aku touching la jugak. meleleh la jugak.. hahahha :))

Kalau ada yang baca sampai habis aku ucapkan Tahniah la.

Yang baik tu share-share la, semestinya datang dari yang Maha Kuasa.
Yang buruk tu, buat jadi panduan dan datang dari diri aku yg tak bape molek ni.






No comments:

Post a Comment